Autourheilu ja sen alkutaival
Miltei heti autojen kehittämisen jälkeen niillä on myös kilpailtu, organisoiduista kilpailuista löytyy merkintöjä jo vuodelta 1894 vain muutama vuosi auton keksimisen jälkeen. Alunperin kisat olivat hyvin yksinkertaisia, kuka ehtii ensimmäisenä kaupungista toiseen, ne kuitenkin kehittyivät nopeasti enemmän kilpailijan ja auton kestävyyttä testaaviksi. Autojen nopea kehittyminen mahdollisti jo hyvinkin pian huimat vauhdit ja tästä syystä kisoissa sattui paljon onnettomuuksia ja kuolintapauksiltakaan ei vältytty. Ensimmäisenä varsinaisena kilpa-autona pidetään Prince Henry Vauxhallia ja 27/80PS Austro Daimleria jonka oli suunnitellut muuan Ferdinand Porsche. Autojen valmistajat olivat kisoista hyvinkin innoissaan, sillä ne mahdollistivat erinomaisen tavan esitellä auton suorituskykyä ja luotettavuutta.
Kilpailulajeja kehittyi useita joista nykypäivänä tunnetuimmat ovat Grand Prix ja ralli. Kisoista kehitettiin entistä enemmän auton ja kuljettajan suorituskykyä mittaavia, esimerkiksi legendaarinen Le Mansin 24 tunnin kisa jossa testataan auton ja kuljettajien suorituskyvyn äärirajoja. Tämän hetken ennätys Le Mansissa on 24 tunnin aikana ajettu 5410 kilometria. Kisan säännöt sallivat korkeintaan kolmen kuljettajan käytön, eli jokainen kuljettaja joutuu hyvinkin koville kisan aikana.
Le Mansin, Indianapolis 500:n ja Monacon Grand Prixin voittoa kutsutaan nimellä “Autourheilun kolmoiskruunu”, vain yksi kuljettaja (Graham Hill) on autourheilun historian aikana onnistunut voittamaan nämä kaikki kolme kilpailua. 17 kuljettajaa on osallistunut kaikkiin kolmeen ja onnistunut voittamaan ainakin yhden niistä.