Auto – ajanhammasta kestävä klassikko vai kertakäyttöhyödyke?

Auto – ajanhammasta kestävä klassikko vai kertakäyttöhyödyke?

Hyvin huollettu auto kestää vuosikymmeniä. Tästä ovat todisteena museoajoneuvot. Autoilun kulttuuri ja suunnittelun lähtökohdat tosin saattavat muuttaa tilannetta radikaalisti, ja vuosikymmenien kuluttua käytettyä museoikäistä autoa ei ehkä juurikaan nähdä. Auto kootaan jo lähtökohtaisesti helposti kierrätettäväksi, eli on tehtaalta tullessaan jo raaka-ainepaketti, joka vain odottaa seuraavaa kiertoaan tehtaalle. Elektroniikan lisäys asettaa myös osaltaan rajoitteita mahdollisuudelle pidentää auton käyttöikää. Tietokoneen tai muun kalliin ja monimutkaisen osan lopettaessa toimintansa iäkkäässä autossa, korjaus on usein kannattamatonta tai joissakin tapauksissa lähes mahdotonta.

Myös käytettävien varaosien laadulla on merkitystä – laadukas auto pysyy laadukkaana niin kauan, kuin sen jokainen varaosa vastaa samaa tasoa, kuin auto on ollut tehtaalta lähtiessään. Toki kuluminen vaikuttaa vähitellen kaikkiin osiin ja vanhemmiten autosta tulee väistämättä jollakin tavalla uutta huonompi. Akkutekniikan kehittyessä voidaan olettaa, että korjauksissa vanhempiin autoihin asennettaisiin edellistä tehokkaampia akkuja, lyhyemmällä latausajalla ja näin auto olisi käytettynä uutta parempi – ainakin joiltakin osin.

Heikosti hoidettu auto sen sijaan tuottaa vaikeuksia jo muutaman vuoden ajon jälkeen, ja lopulta järkevintä ja kannattavinta on romuttaa se kokonaan. Tähän sarjaan kuuluvat myös autot, jotka on tarkoituksella tai tahattomasti tehty vähemmän kestäviksi. Syynä on usein tehty kompromissi joko hinnan tai massan vuoksi, kun auto tarvitsee mahduttaa tiettyyn muottiin. Auton valmistusmaa vaikuttaa jo tunnetusti auton käyttöominaisuuksiin erityisesti syksyllä ja talvella. Eteläinen valmistusmaa ei välttämättä osaa, eikä edes halua panostaa voimavaroja pienen markkinan alueisiin pohjoisessa, vaan tekee autoja, joiden sähköosat toimivat lämpimässä ja kuivassa. Eli miljoonat käyttäjät kotimaassa ovat tyytyväisiä autoonsa ja tuhannet pohjoisen käyttäjät eivät niin tyytyväisiä. Syy on kuitenkin maahantuojan – kaikkia automerkkejä ei olisi alunperinkään pitänyt alkaa myymään Suomessa.

Jälkimarkkinoilla on myös saatavana osia, jotka parantavat auton kuntoa. Heikoksi todettuun osaan saa nykyään jo monesta paikasta kolmen laatuista varaosaa: tarvike, alkuperäislaatu eli OE ja alkuperäistä kestävämpi vaihtoehto. Eri autoihin suositetellaan monesti eri valmistajien laadukkaimpia tuotteita, mutta kannattaa ensin katsoa tunnettuja merkkejä, kuten Meyle, Brembo ja SKF. Näiden rahoittamisen avuksi voi harkita vaikkapa lainaa Freedomrahoitus.fi -osoitteesta.

Autoa huollettaessa pitää myös huomata, mitkä osat vaikuttavat toisten toimintaan. Eli toisin sanoen auto on niin pieni paketti, että lähes kaikki vaikuttavat kaikkeen. Rikkinäinen tai sopimaton osa voi lyhyessäkin ajassa rikkoa tai vahingoittaa siihen liitoksissa olevia kymmeniä muita osia pysyvästi. Säästösyistä ei siis ainakaan kannata valita sitä halvinta osaa tai sitten pitää ainakin tietää varmasti, että halvin vaihtoehto toimii sille tarkoitetulla tavalla.

Automerkeistä on olemassa paljon tilastotietoa kestävyyteen liittyvistä ominaisuuksista. Vielä enemmän liikkuu huhuja, koska auto on monelle edelleen muutakin, kuin käyttöhyödyke. Tilastokin on aina laatijansa näköinen ja sen lopputulosta vertaillessa olisi ehkä syytä tietää jonkinverran taustoja. Esimerkiksi katsastuksessa hylätyksi tulleet automerkit ovat usein niitä kaikkein kestävimmksi miellettyjä. Tässä kohtaa tilasto pitää tietysti paikkansa, mutta pitää huomioida, että jollakin automerkillä kymmenen vuotiaalla autolla on ajettu helposti puolimiljoonaa kilometriä, kun taas toisella autolla kaksisataatuhatta alkaa olla jo purkutuomio. Eli vertaillaan keskenään autoja, jotka on ostettu lähinnä kauppakassiksi käytettäväksi sunnuntaisin aurinkoisella ilmalla ja sitten jokapäiväisessä käytössä, ammattiajossakin palvelleita työjuhtia.

Auton väreissä näkyy monesti jokin tietty aikakausi tai jopa yksittäinen vuosi, alueellisiakin eroja on. Kestosuosikkivärit ovat tosin vuodesta toiseen lähes samat ja vain harvoin hetkellinen muotiväri yltää kaikkein korkeimmalle sijalle. Käytön helppous on yksi yleisimmistä valintakriteereistä.


Yleinen
writers