Japanilaiset autoteollisuuden historia

Japanilaiset autoteollisuuden historia

 

Japanilaiset autot ovat vakiinnuttaneet paikkansa suomalaisten elämässä jo vuosikymmeniä sitten. Ensin niitä pidettiin riisikuppeina ja länsiautoihin verrattuina huonompilaatuisina, mutta nykyään japanilaisia autoja arvostetaan hyvinkin korkealle ja niitä pidetään erittäin laadukkaina.

Ensimmäinen Japanissa valmistettu polttomoottoriauto näki päivänvalon vuonna 1907. Komanosuke Uchiyaman valmistama Takuri, joka oli ensimmäinen täysin japanilaisvalmisteinen polttomoottorikäyttöinen auto. Vuonna 1911 Kaishinsha Motorcar Works alkoi valmistaa DAT nimellä autoa ja Jitsuyo Jidosha Seizo co. teki ensin Gorham autoa (joka oli nimetty yrityksen perustajan William R. Gorhamin mukaan), myöhemmin nämä kaksi yritystä yhdistyivät ja ottivat nimekseen DAT Automobile Manufacturing josta kehittyi myöhemmin Nissan Motors. Toyota oli alunperin tekstiiliyritys joka alkoi valmistaa autoja vasta 1936. Suurin osa alkupään autotuotannosta oli kuitenkin lähinnä kuorma-autoja joita tehtiin toisen maailmansodan alla sotilaskäyttöön.

Vuodesta 1925 lähtien sekä Fordilla, että GM:llä oli tehtaat Japanissa ja näiden merkkien autot dominoivat Japanilaisia markkinoita aina toiseen maailmansotaan saakka. Ensimmäisen vuosikymmensä aikana Japanissa yhdysvaltalaiset autovalmistaja valmistivat yhteensä yli 200 tuhatta autoa, verrattuna japanilaisten valmistajien samana aikavälillä valmistamiin n. 12 tuhanteen autoon. 1936 Japanin hallitus sääti lakeja, joilla ulkomaalaisten autovalmistajien ylivaltaa pyrittiin vähentämään, tämä mm. esti erään Fordin tehtaan rakentamisen jonka avulla Japanista olisi tullut alueen suurin vientimaa. Vuoteen 1939 mennessä ulkomaalaiset autovalmistajat oli häädetty Japanista.

Toisen maailmansodan aikana japanilainen autoteollisuus oli sotateollisuuden käytössä ja autonvalmistajat valmistivat pääasiassa kuorma-autoja ja moottoripyöriä sotilaskäyttöön. Sodan jälkeen kesti pitkään ennen kuin henkilöautotuotanto saavutti kuorma-autotuotannon ja ohi siitä se nousi vasta vuonna 1966. Tähän aikaan japanilaiset autovalmistajat pyrkivät lähinnä kopioimaan länsimaalaisten autovalmistajien autoja.

1970-luvulla öljykriisi ja Japanin Jenin edullinen kurssi suhteessa muihin valuuttoihin edisti japanilaista autovientiä ja se kasvoikin voimakkaasti. Vuonna 1965 Japanista vietiin ulkomaille 100 tuhatta autoa, vuoteen 1975 mennessä tämä määrä oli kasvanut 1,8 miljoonaan autoon. Myös maan sisäiset markkinat kasvoivat ja japanilainen autoteollisuus kasvoi voimakkaasti. Japanilaiset autot nousivat suuren suosioon Isossa-Britanniassa, jossa erityisesti Nissanin Datsun nimellä markkinoidut autot saivat mainetta luotettavina ja myös polttoainetehokkaina autoina. Tosin monissa japanilaisissa autoissa oli saarivaltiossa ruosteongelmia, samat ongelmat olivat myös pohjoismaissa joissa tiet suolataan talvella.

1980-luvulla Japanin autotehtaat paransivat autojen laatua ja Japanista tuli ensimmäistä kertaa maailman suurin autojen tuottaja vuonna 1980. Yhdysvallat palasi suurimmaksi autotuottajaksi 1994 ja Japani vei tittelin takaisin vuonna 2000 ja vuonna 2008 Toyota ohitti General Motorsin maailman suurimpana autontuottajana. Tällä hetkellä Kiina on ohittanut kaikki muut maat autontuotannossa, mutta Japani on silti edelleen kärkikolmikossa ja japanilaisten autojen nykyään nauttima suuri arvostus pitää Japanin siellä tulevinakin vuosina.


Yleinen
writers